Mens de fysiske butikker og dele af industrien har været økonomisk påvirkede af coronakrisen, har en lang række webshops oplevet stigning i salget. For de butikker, der har suppleret deres fysiske butik med en webshop, har webshoppen fungeret som et sikkerhedsnet. Danskernes forbrug på nettet er således steget i første halvdel af 2020, og med nedlukningen af landet har forbrugerne skruet op for deres online køb.

Den store fordel ved en webshop er blevet tydelig gennem det sidste halve år. Hvis dine kunder ikke kan komme til din butik, må din butik komme til kunderne.

 

Online handel vs. fysisk handel

Butikkerne har omstillet deres mindset mht. kundeservice. Loungemusik, venlige smil og ryddelige hylder har ikke været det, der har vægtet højest hos forbrugerne under coronakrisen. Det har derimod overskuelige menuindekser, tilgængelighed og loading tider. Det er både den ældre og yngre generation der for alvor har taget nethandlen til sig. For begge målgrupper gælder det, at brugerfladedesignet og navigationen på webshoppen er afgørende for kundeoplevelsen.      

 

Hvem køber hvad?

Ifølge en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) er det stort set alle varekategorier, der er steget i online omsætning. Storforbrugerne udgøres af folk der er bosiddende i storbyer, børnefamilier og kvinder. For børnefamiliernes vedkommende er det især tøj og sko, der er blevet handlet online. I storbyerne har stigning været størst indenfor take away og dagligvare mens boligartikler er steget mere i landsbyerne. Forbrugsgoder som tøj, sko og accessoires er den varekategori, der er steget mest i både land og by. Medicin og kosmetik ligger også højt på listen over varekategorier, som danskerne er begyndt at handle online.

 

De ældre er blevet mere trygge ved e-handel

Tidligere har den ældre generation mødt nethandel med en vis skeptisk, grundet usikkerhed ved at handle online. Samme generation oplever i disse tider en ny form for tryghed ved nethandel, som de ikke kan få i de fysiske butikker.

Pensionisterne og folk i risikogrupperne er blevet væk fra supermarkederne, og mange er begyndt at handle dagligvarer på nettet. Hos nemlig.com har de oplevet en markant stigning i antallet af ældre, der benytter deres online service.

- Vi oplever i disse dage en markant fremgang i antallet af ældre kunder, der ønsker at handle ind via nemlig.com. Det er faktisk den kundegruppe, der er vokset allermest de seneste måneder,”

 Sådan lød det i en pressemeddelelse fra nemlig.com i maj måned 2020

 

Fremtiden er digital

Ingen ved hvad fremtiden bringer, men med den udvikling vi ser indenfor online handel, tør vi godt sige, at fremtiden er digital. Coronakrisen har påvirket online salget, men i 2019, hvor de fysiske butikker ikke var ramt af lukninger, steg nethandlen også – det viser publikationen ’It-anvendelse i befolkningen 2019’ udført af Danmarks Statistik.

Forbrugerne vil have nem adgang til deres varer. Det er tidsbesparende og sikkert at handle på nettet.

 

Læs mere om, hvilke webshop løsninger itpilot kan tilbyde dig.