PIM-system - få styr på jeres
produktinformation & data
Med et PIM system kan I sikre fuld kontrol over virksomhedens produktdata, frigive dyrebar tid og reducere time-to-market, så fokus kan rettes mod at skabe vækst i virksomheden.
Hvad er PIM?
PIM er en forkortelse for Product Information Management og er altså et system, der giver fuld kontrol over alle produktdata ét samlet sted.
Et PIM system er kort fortalt en central database med produktinformation, som håndteres gennem et brugervenligt system, hvor flere brugere har adgang til samme produktdata. Dermed er I sikre på at have opdaterede produktdata på tværs af alle virksomhedens afdelinger nationalt og internationalt.
PIM systemet kan også tale sammen med andre systemer i virksomheden og bliver dermed bindeled mellem kilderne fra jeres interne informationer fra bl.a. ERP og salg samt jeres distributionskanaler såsom CRM, webshop, sociale medier, datablade og lignende.
Det giver jer således en Master Data Management (MDM) løsning, hvorved I opnår Single Source of Truth.
Skab værdi med et PIM-system
Hos itpilot er vi ikke i tvivl, at et PIM-system bliver en essentiel del af virksomheder i fremtiden. For at få succes med nethandel er det nemlig afgørende, at kunden får en god indkøbsoplevelse. Dette sikres ved, at jeres varer præsenteres på en informativ, indbydende og ensartet måde på tværs af alle kanaler.
Et PIM system er meget værdiskabende for mange virksomheder, bl.a. fordi:
- Det bidrager til en effektivisering af interne processer og manuelt arbejde
- Det styrker salgs- og marketingindsatsen ved altid at give opdateret produktdata
- Det reducerer time-to-market ved at produkter hurtigt kan oprettes og opdateres på tværs af kanaler
Et PIM-system er til jer, der:
Har udfordringer med produktdatakvalitet
Har udfordringer med at holde styr på produktdata og at sikre en konsekvent høj kvalitet af denne.
Kæmper med langsom datalevering
Ikke formår at levere data til forskellige systemer og kanaler i tilstrækkelig fart, hvilket kan føre til forsinkelser.
Ensretter data på tværs af kanaler
Samtidig bruger mange ressourcer og en masse tid på at ensrette jeres data på tværs af forskellige kanaler.
Opererer på flere markeder & sprog
Har en virksomhed, der opererer på flere markeder og sprog, hvilket kræver effektiv flersproget administration og international strategisk tilgang.
Har en kompleks organisation
Har en kompleks organisation med mange interessenter, der kræver omhyggelig koordinering og kommunikation for effektiv drift.
Har en kompleks produktkategorisering
Har en kompleks kategorisering af jeres produkter, samt en betydelig mængde tilhørende data.
Et PIM-system kan bl.a.:
Skrive produktnavne ens
Sikre virksomheden, at alle produktnavne skrives ens, så der ikke opstår forvirring mellem de forskellige salgskanaler.
Sørge for ensartede produkter
Sørge for, at alle jeres produkter får ensartede og præsentable beskrivelser og materiale i form af tekster, billeder og videoer.
Skabe en ensrettet produktstruktur
Skabe en ensrettet produktstruktur for alle varemærker og -kategorier – uanset leverandør og kilde.
Forenkle opbygningen af produktrelationer
Forenkle opbygningen af produktrelationer på tværs af salgskanaler med det formål at øge mersalget ved at præsentere kunden for lignende produkter.
Give en ensartet oplevelse
Give en ensartet oplevelse af virksomheden på tværs af geografiske markeder eller sprog, som er afgørende for et sammenhængende brandimage globalt.
Skabe Single Source of Truth
Skabe Single Source of Truth, som sker når alle i virksomheden bruger samme centraliserede data. Dette er bl.a. også essentielt for forretningsbeslutninger.
Hold styr på alle produktdata
Når jeres virksomhed investerer i et PIM system, sikrer I, at jeres omnichannel-marketingstrategi bliver ført ud på de rette kanaler. Nemt. Hurtigt. Effektivt.
Jo flere kanaler jeres virksomhed anvender, jo større krav stilles der til, at produktinformationerne altid er korrekte og opdaterede på tværs af alle virksomhedens salgskanaler og -platforme. Både når det gælder jeres webshop, hjemmeside, Facebook-kampagne, trykte varekataloger eller reklamevideoer.
Gennem et PIM system kan I let bevare overblikket over alle virksomhedens produktdata – også selvom der er tale om komplekse produkter samt produkter med mange forskellige varianter og tilbehør.
Derudover hjælper et PIM system også med at sikre konsistens og nøjagtighed på tværs af alle kanaler og platforme. Det kan eksempelvis være en ensartning af måden hvorpå produktegenskaber er præsenteret, så fx størrelsen står på samme måde alle steder (og ikke i forskellige varianter som XS / Xs / X-Small / X Small og lignende). Dette er med til at sikre, at alle produkter og produktvarianter kan søges frem på virksomhedens salgskanaler.
Integrér PIM-systemet med jeres øvrige systemer
For at få det bedste udbytte af et PIM system, bør det integreres med jeres øvrige systemer. Det kan eksempelvis være integrationer til jeres:
- ERP-system
- Økonomisystem
- CRM-system
- Webshop
- Markedspladser som Amazon
- Adobe InDesign
- Google Merchant Center
- Sociale medier, herunder Meta/Facebook
- BI-platforme
- Nyhedsbrevssystem eller Marketing automation system
Hos itpilot har vi stor erfaring med at integrere data fra jeres PIM system til forskellige systemer. Vi kan derfor også rådgive jer om, hvilke systemer jeres PIM system med fordel kan udveksle data med.
Gennem forskellige integrationer til jeres øvrige it-systemer, kan I automatisere en lang række manuelle arbejdsprocesser, som I har i dag. Tag os med på råd, hvis du er i tvivl om, hvordan I binder jeres PIM system sammen med jeres øvrige it-systemer.
Vores erfaring er, at investeringen i at få skabt disse integrationer – og dermed få digitaliseret en lang række manuelle arbejdsprocesser hurtigt er tjent ind igen.
PIMpilot kobler jeres PIM-system sammen med jeres webshop
Vi har udviklet et system, der bearbejder og synkroniserer data fra jeres PIM system til jeres webshop. Vi kalder det PIMpilot. PIMpilot er en unik cloudbaseret softwareapplikation, der forenkler og automatiserer integrationen mellem jeres PIM system og webshop.
Fordele ved et PIM-system
Der er mange fordele ved at implementere et PIM system i jeres virksomhed. Vi har samlet nogle af de største fordele her.
Med et PIM system kan I let oprette og vedligeholde produktdata, herunder varianter, billeder, videoer, produktblade, lagerstatus, priser, sprogversioner m.v. Når produktdata opdateres i et PIM system, bliver det automatisk opdateret på tværs af alle virksomhedens kanaler og systemer – med andre ord: Alle steder, hvor PIM systemet er integreret.
Lige som et PIM system giver en forbedret datakvalitet, vil I også opleve, at der er færre fejl på tværs af alle jeres kanaler og platforme. PIM systemet giver en Single Source of Truth, så alle medarbejdere kan føle sig sikre på, at fx lagerstatussen, prisen eller produktvarianterne er korrekte.
Når alle produktdata er samlet ét sted, øges medarbejdernes effektivitet og produktivitet også. Mange manuelle processer bliver automatiseret – og samtidig er I sikre på, at alle kanaler og systemer altid er synkroniseret med den nyeste data. I skal derfor heller ikke bekymre jer om, hvorvidt der er et sted, I har overset, når eksempelvis priserne skal opdateres.
Et PIM system bidrager derfor til mere strømlignede processer samt et reduceret tidsforbrug.
Når et nyt produkt skal på markedet, vil et PIM system bidrage til en hurtigere time to market. Uden et PIM system skal I oprette det samme produkt flere gange – på tværs af forskellige platforme. Med et PIM system skal produktet kun oprettes ét sted, og så bliver det automatisk sendt ud til de forskellige kanaler, som I anvender.
Ved at automatisere og strømligne processerne med at oprette og opdatere produktdata bliver omkostningerne også reduceret. Det er særligt tidsforbruget, der er forbundet med manuelle opdateringer og ændringer af produktdata, der bliver reduceret.
Et PIM system kan derfor være en god investering, der hurtigt har tjent sig selv ind igen. Vores erfaring er, at jo flere kanaler og platforme og jo flere produkter og produktvarianter, jo hurtigere har systemet tjent sig ind igen.
Hvilket PIM-system skal I vælge?
Der findes et hav af forskellige PIM systemer, som alle bygger på den samme grundsten: En central produktdatabase. Derfor kan det også være svært at finde ud af, hvilket PIM system, der passer bedst til jeres virksomhed.
Hos itpilot har vi erfaring med forskellige PIM systemer, og vi kan derfor rådgive dig om dine muligheder. Nogle af de mest udbredte PIM systemer er Struct PIM, inriver PIM, Perfion samt Pimcore.
Er I i tvivl om, hvilket PIM system I skal vælge i jeres virksomhed, er vi klar til at rådgive og hjælpe.
Pimcore - prisvindende datasystem
Hos itpilot arbejder vi særligt med PIM systemet Pimcore. Pimcore er et internationalt anerkendt og markedsførende system, som er kendetegnet ved at tilbyde stor fleksibilitet og skalerbarhed.
Pimcore er uden licensomkostninger, kildekoden er åben for alle, og det anvendes i dag af virksomheder i alle størrelser over hele verden til at organisere deres produktdata i ét PIM system.
Et solidt system & store kunder
Pimcores system er ekstremt robust og bruges allerede af +100.000 virksomheder - af de største kan bl.a. nævnes Audi, Burger King, unicef, Deutsche Bahn, LEGO og BOSCH.
Pimcore er bl.a. kåret som
"Customer's Choice" i Gartners 2022 undersøgelse af Master Data Management løsninger.
itpilot hjælper jer med at få succes med PIM
Vi ved, at et PIM system hurtigt kan blive et essentielt system i mange virksomheder – særligt hvis I sælger jeres produkter via online kanaler, eller hvis I opererer på flere markeder og sprog. Derfor er vi også klar til at hjælpe jer med at få succes med et PIM system.
Hos itpilot hjælper vi jer med at automatisere og digitalisere arbejdsprocesser, så I kan fokusere på det, der skaber værdi for jeres virksomhed.
Med itpilot får I ikke blot en PIM partner, men I får en proaktiv og langsigtet samarbejdspartner, som kan vejlede og rådgive jer om, hvordan I får mest muligt ud af jeres it-systemer.
Vi garanterer et højt sikkerhedsniveau
Hos itpilot vægter vi it-sikkerhed meget højt. Derfor er vi blevet ISAE 3402-certificerede, hvilket betyder, at vi er anerkendt som it-leverandør og -samarbejdspartner, der lever op til alle gældende krav til it-sikkerhed og -kvalitet.
Med vores ISAE 3402-erklæring er I sikre på, at vi har 100% styr på kontrol, god IT-skik og it-sikkerhed – også når det gælder PIM systemer og integrationer med andre it-systemer.
FAQ om PIM-systemer
Et PIM system (eller product management system) er en central produktdatabase og fungerer som en softwareløsning, der hjælper jeres virksomhed med at administrere og vedligeholde alle aspekter af virksomhedens produktdata, herunder beskrivelser, priser, billeder, specifikationer m.v.
Med et PIM system kan I administrere og vedligeholde alle aspekter af jeres produktdata ét sted. PIM systemet kan også integreres med andre systemer, fx CMS, ERP og CRM. Derved kan I sikre, at alle produktdata altid er opdaterede på tværs af alle systemer og kanaler.
Et PIM system bidrager blandt andet til en bedre produktdatakvalitet, færre fejl, øget effektivisering og produktivitet, kortere time-to-market, bedre kundeprofiler samt reducering af omkostninger.
Med en dataintegration mellem PIM systemet og andre systemer, sendes data gennem API’er. Med andre ord kan data automatisk overføres mellem jeres forskellige it-systemer og sikre, at produktdata opdateres og vedligeholdes i realtid.
Ved at samle alle produktdata ét sted (i PIM systemet), sikrer I en ensartethed og nøjagtighed i produktinformationen. Dermed kan I automatisere jeres arbejdsgange i forbindelse med opdatering af produktdata.
Gennem et PIM system kan I optimere produktbeskrivelser, metadata og søgeord, så produkterne er lettere at finde for søgemaskinerne. Derudover bidrager PIM systemet også til en forbedret kundeoplevelse, ved at sikre ensartethed i produktinformationerne på tværs af kanaler.
Når I implementerer et PIM system i jeres virksomhed, sikrer I, at alle medarbejdere arbejder med den samme, opdaterede produktinformation. Dette er også med til at effektivisere medarbejdernes arbejdsgange.