Har jeres hjemmeside en udløbsdato?

Har jeres hjemmeside en udløbsdato?

En virksomheds hjemmeside er ikke ”bare en hjemmeside”. For mange virksomheder er det en af de vigtigste kanaler, de har. Derfor er det også vigtigt, at hjemmesiden afspejler de værdier samt det design/visuelle udtryk, som virksomheden har, lige som den bør tilbyde de funktioner og muligheder, som målgruppen efterspørger og forventer.

En hjemmeside bør med andre ord afspejle virksomheden og samtidig følge med tidens trends. Det, der var smart for bare 5 år siden, kan let fremstå forældet i dag. Det er en helt naturlig udvikling, og derfor er det også vigtigt, at man sørger for at holde sin hjemmeside opdateret og moderne.

Derudover sker der utroligt meget inden for den teknologiske udvikling. Nye og smarte teknologier udvikles og introduceres, mens ældre teknologier (eller teknologiversioner) udfases. Det betyder, at der også er en lang række tekniske fordele ved at holde virksomhedens hjemmeside opdateret.

En hjemmeside har en levetid på 2-5 år

Generelt siges det, at en hjemmeside har en gennemsnitlig levetid på 2-5 år, før den skal redesignes eller måske endda udvikles på ny.

2-5 år er et bredt interval, men faktisk er gennemsnittet 2,4 år ifølge den amerikanske virksomhed Huemor.

For mange virksomheder kommer det som en overraskelse, at den gennemsnitlige levetid for en hjemmeside ikke er længere. Ifølge Huemors undersøgelse er gennemsnittet for nogle brancher dog omkring 5 år, fx byggebranchen, mens gennemsnittet for skønhedsbranchen er på kun 1 år og 7 måneder.

Redesign eller helt ny hjemmeside?

At en hjemmeside har en gennemsnitlig levetid på 2,4 år betyder ikke, at jeres hjemmeside skal udvikles på ny med et helt nyt design hvert andet år. Nogle gange kan et redesign være det, der skal til for at forlænge hjemmesidens levetid.

Et redesign kan eksempelvis være ændringer i den eksisterende hjemmesides designelementer, fx farvepaletter, billeder og illustrationer, typografi eller selve layoutstrukturen. Som en del af et redesign kan hjemmesidens grundlæggende kode eventuelt også opdateres (opdatering af CMS-kildekoden), så den er kompatibel med fx den nyeste PHP-version.

Nogle gange kan det dog være en fordel at starte på en frisk med et nyt og moderne design til en helt ny hjemmeside. Særligt i de tilfælde, hvor virksomheden ønsker et skifte til et andet CMS er det oplagt at få udarbejdet et nyt og moderne design.

Har jeres hjemmeside overskredet sidste holdbarhedsdato?

Er I i tvivl, om jeres hjemmeside trænger til at blive redesignet – eller om I måske endda skal have udviklet en helt ny hjemmeside, så stil jer selv disse spørgsmål:

  • Er hjemmesiden mere end 5 år gammel? 
  • Ser jeres konkurrenters hjemmesider mere moderne ud end jeres?
  • Er der sket store ændringer i jeres virksomhed siden I fik lavet jeres hjemmeside?
  • Får I få eller ingen henvendelser fra potentielle kunder via jeres hjemmeside?
  • Er hjemmesiden langsom?

Hvis I kan svare ja til bare ét af disse spørgsmål, har I med stor sandsynlighed behov for at få en ny hjemmeside.

Der kan selvfølgelig også være andre årsager til, at det er en god idé at få udviklet en ny hjemmeside. For nogen handler det om hele tiden at være på forkant med både teknologier og trends samt at være et skridt foran konkurrenterne til enhver tid, men vi oplever oftest, at vores kunder har behov for et solidt fundament, som de også selv kan arbejde videre med.

Vil I høre mere om jeres muligheder, kan I ringe til os på 87 25 07 87 eller udfyld kontaktformularen nederst på siden.

DEL DETTE INDLÆG
ArkivEr